Musastartti

MusaStartti -bändikerhot tarjosi nuorille mahdollisuuden osallistua bändiopetukseen omalla koulullaan. Bändikerhoon saattoi osallistua soittotasosta riippumatta, myös ilman aiempaa soittokokemusta. Kerhossa käytiin läpi bändisoittimia ja tutustuttiin elektronisen musiikin tuottamiseen. Oppilaat saivat itse (opettajien johdolla) valita harjoiteltavan/esitettavän materiaalin sekä valita itselleen sopivimman soittimen/soittimet. MusaStartin toimintaan kuuluivat viikottaiset bänditreenit (45min) koulupäivän jälkeen omalla koululla koulutettujen bändiohjaajien vetäminä sekä lukukausittaiset konsertit.

Kerhoihin osallistuminen rajattiin oppilaskohtaisesti 2-3 lukuvuoden mittaiseksi, jolloin se oli luonteeltaan taiteen perusopetukseen pehmeästi sitouttavaa, helpottaen oppilaiden ja perheiden ohjautumista intensiivisempään harrastamiseen.

MusaStartti järjestettiin yhteistyössä Opetus- ja kulttuuriministeriön sekä Helsingin kaupungin kanssa.

Musastartti järjestettiin mm. seuraavissa tiloissa:

– Suutarilan ala-aste
– Maatullin ala-aste
– Pohjois-Haagan ala-aste
– Haagan peruskoulu
– Suutarinkylän peruskoulu (Töyrynummi)
– Nurkkatien ala-aste
– Puistolan peruskoulu</br>

Esittelyvideo:

Jakis-musikaali

Jakomäkeen sijoittuvan musikaalihankkeen tavoitteena oli jakomäkeläisten voimaannuttaminen ja sosiaalisen pääoman kasvattaminen. Tavoitteellinen työskentely, rohkaiseva palaute ja yhdessä aikaansaadut saavutukset vahvistavat minäkuvaa ja ryhmätyötaitoja. Hankkeen kokoavana tuotoksena syntyi jakomäkeläisten suunnittelema ja toteuttama musikaali.

Jakis -musikaali -hanke oli osa Helsingin kulttuurikeskuksen kehittämää osallistavaa alueellista kulttuurityön mallia, ns. Helsingin mallia. Sen tavoitteena on tasapainottaa ja monipuolistaa kaupunginosien taide- ja kulttuuritarjontaa. Vuoden 2016 aikana Pohjois-Helsingin Bändikoulu järjesti Jakomäessä mm. jameja, katusoittoa, leiritoimintaa, yhteislaulua ja taidekerhotoimintaa.

Kuvat: ”Suuri hiljaisuus” -musiikkinäytelmä Studio Pasilan näyttämöllä.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Jäikö kysyttävää? Voit lähettää viestin alla olevalla lomakkeella, tai olla yhteydessä sähköpostitse tai puhelimitse.

Vieritä ylös